Brain-Boosting Diet

Precis som kroppen behöver bränsle, så behöver hjärnan. Du vet säkert redan att en kost baserad på frukt, grönsaker, fullkorn, “friska” fetter (som olivolja, nötter, fisk) och magert protein kommer att ge massor av hälsofördelar, men en sådan kost kan också förbättra minnet. För hjärnans hälsa är det dock inte bara vad du äter – det är också vad du inte äter.

Få dina omega-3. Forskning visar att omega-3-fettsyror är särskilt fördelaktiga för hjärnans hälsa. Fisk är en särskilt rik källa till omega-3, särskilt kallt vatten “fet fisk” som lax, tonfisk, hälleflundra, öring, makrill, sardiner och sill.

Om du inte är ett fan av skaldjur, överväga icke-fiskkällor till omega-3-fetter som tång, valnötter, linfrö, linfröolja, vintersquash, njur- och pintobönor, spenat, broccoli, pumpafrön och sojabönor.

Begränsa kalorier och mättat fett. Forskning visar att dieter med mycket mättat fett (från källor som rött kött, helmjölk, smör, ost, grädde och glass) ökar risken för demens och försämrar koncentrationen och minnet.

Ät mer frukt och grönsaker. Produkterna är fyllda med antioxidanter, ämnen som skyddar dina hjärnceller från skador. Färgglada frukter och grönsaker är särskilt bra antioxidant “superfood” källor.

Drick grönt te.

Grönt te innehåller polyfenoler, kraftfulla antioxidanter som skyddar mot fria radikaler som kan skada hjärnceller. Bland många andra fördelar kan regelbunden konsumtion av grönt te öka minnet och mental vakenhet och långsam hjärnåldring.

Drick vin (eller druvsaft) med måtta.

Att hålla din alkoholkonsumtion i schack är nyckeln, eftersom alkohol dödar hjärnceller. Men med måtta (cirka 1 glas om dagen för kvinnor; 2 för män) kan alkohol faktiskt förbättra minnet och kognitionen. Rött vin verkar vara det bästa alternativet, eftersom det är rikt på resveratrol, en flavonoid som ökar blodflödet i hjärnan och minskar risken för Alzheimers sjukdom. Andra alternativ med resveratrol är druvsaft, tranbärsjuice, färska druvor och bär och jordnötter.

Identifiera och behandla hälsoproblem

Känner du att ditt minne har tagit ett oförklarligt dopp? I så fall kan det vara ett hälso- eller livsstilsproblem att skylla på.

Det är inte bara demens eller Alzheimers sjukdom som orsakar minnesförlust. Det finns många sjukdomar, psykiska störningar och mediciner som kan störa minnet:

Hjärtsjukdomar och dess riskfaktorer. Kardiovaskulär sjukdom och dess riskfaktorer, inklusive högt kolesterol och högt blodtryck, har kopplats till lätt kognitiv försämring.

Är det depression?

Känslomässiga svårigheter kan ta lika mycket på hjärnan som fysiska problem. Faktiskt är mental tröghet, koncentrationssvårigheter och glömska vanliga symptom på depression. Minnesproblemen kan vara särskilt dåliga hos äldre som är deprimerade-så mycket att det ibland misstas som demens. Den goda nyheten är att när depressionen behandlas ska minnet återgå till det normala.