Företagsfilantropi på 

28 May, 2021 | aphex-admin232 | No Comments

Företagsfilantropi på 

felhand

Ge information

I USA har nedskärningar förändrat sättet att hantera företagsfilantropi. När de ställs inför uppgiften att förklara varför företag ska ge bort pengar medan de säger upp arbetare, har bidragsansvariga vid hundratals företag, inklusive AT&T, IBM och Levi Strauss, tagit fram en metod som kopplar företagsgivning till strategi. Filantropiska och affärsdivisioner har gått samman i dessa och andra företag för att fastställa strategier för att ge varumärkesigenkänning bland kunderna, höja medarbetarnas produktivitet, minimera FoU-kostnader, övervinna regleringshinder och skapa synergi mellan affärsenheter. Kort sagt, strategisk filantropi har börjat ge företag en betydande konkurrensfördel.

Resultatet av det här nya tillvägagångssättet är, enligt allmän tro, inte en massa program för endast företag. Det finns riktigt många självbetjäna humanitära aktiviteter som ger fotomöjligheter men som faktiskt inte förändrar någonting. Det nya paradigmet uppmuntrar dock företag att ta en ledande roll i sociala problemlösningar genom att sponsra långsiktiga insatser som skolreform och AIDS-medvetenhet som kombinerar de bästa idéerna från regeringar och välgörenhetsorganisationer. (Se “Hur företagsfilantropi främjar orsaker” i infogningen.) För första gången lägger företag sina pengar bakom humanitära syften. De tillhandahåller icke-statliga organisationer ledarhjälp, tekniskt stöd och kommunikationsstöd och team av frivilliga anställda utöver kontanter. De sponsrar dessa program inte bara genom filantropi utan också genom affärsområden som marknadsföring och mänskliga resurser. Företagen skapar strategiska allianser med ideella organisationer och blir som viktiga partner i sociala förändringsrörelser som ett resultat av denna process, samtidigt som de främjar sina företagsmål.

Utvecklingen av företagsfilantropi i USA

Filantropi har varit en passion för det amerikanska folket i åldrar. Företagsledare har varit bland de mest generösa välgörarna i USA sedan 1600-talet. Sådana presenter gavs dock uteslutande av viktiga personer, inte av deras företag, och var aldrig avsedda att användas för affärsmål. Under det mesta av USA: s historia förbjöd lagstiftningsbegränsningar och oskrivna regler företag att blanda sig i sociala frågor. Den sista av dessa hinder avskaffades inte förrän på 1950-talet, enligt en dom i Högsta domstolen.

De flesta amerikanska företag hade skapat sina egna stiftelser vid 1960-talet, under press för att visa sitt sociala ansvar. Att ge upp mycket pengar – upp till 5% av inkomsterna före skatt för de mest progressiva företagen, som Dayton Hudson, Levi Strauss och Cummins Engine – hade snabbt blivit branschens sätt att behålla sitt slut på det sociala fyndet.

Enligt en implicit etik skulle samhället betjänas bättre om var och en av samhällets tre sektorer – näringsliv, regering och ideell organisation – kunde göra vad de gjorde bäst utan att störa andras angelägenheter. Varje område av filantropi i denna industriella modell följde sin egen version av inte-tramp-på-mig-föreskriften. I ett paradoxalt uttalande om sin rätt till obegränsade fondinfusioner från näringslivet och regeringen hänvisade den ideella sektorn till sig själv som “oberoende”. I stället för att bilda de allianser som är vanliga i europeiska socialdemokratier föredrog regeringen att hålla sig på armlängds avstånd från de andra två sektorerna. För att hålla isär de två sektorerna erbjöd företag i USA monetära gåvor till icke-statliga organisationer snarare än produktbuntar, företagsråd eller företagsvolontärer, vilket skulle ha fört dessa organisationer för nära affärsprocessen.

Write Reviews

Leave a Comment

Please Post Your Comments & Reviews

Your email address will not be published. Required fields are marked *

No Comments & Reviews