Forskare från Johns Hopkins University har funnit att en hjärnträningsmetod som ofta används i vetenskapliga studier kan hjälpa till att förbättra arbetsminnet.
Vårt arbetsminne är det vi använder dagligen, särskilt i skolan eller i arbetskontext. Det hänvisar till vår förmåga att hämta ny information och anpassa våra svar i enlighet därmed under korta tidsperioder.
Arbetsminne är en viktig del av inlärningsprocessen, och det har kopplats till läs- och skrivkunnighet. Det är därför ingen överraskning att forskare har undersökt om det finns några ”recept för framgång” när det gäller att förbättra arbetsminnet.
Hittills har studier inte definitivt identifierat en effektiv metod för att träna hjärnan för att öka dess kognitiva förmågor. Men nu har forskare baserade vid Johns Hopkins University i Baltimore, MD, använt en ny metod för att testa effektiviteten hos olika metoder för hjärnträning.
Hjärnträning genom minnesuppgifter
Dr Blacker och kollegor antog att tidigare studier kanske inte har fokuserat på de mest effektiva hjärnträningsuppgifterna när vi försöker ta itu med frågan “Kan vi förbättra några av våra kognitiva förmågor?”
Således jämförde forskarna i sin egen studie två huvudtyper av hjärnträningsaktivitet. De mätte också deltagarnas hjärnaktivitet både före och efter att de hade genomfört dessa övningar med hjälp av elektroencefalogram (EEG).
Teamet rekryterade 136 unga vuxna (varav 44 män), som sedan delades in i tre grupper. Alla deltagare utsattes för samma test vid baslinjen för att fastställa arbetsminnesförmåga, uppmärksamhet och intelligensnivåer. Hjärnaktivitet mättes också med EEG vid baslinjen.
Samma deltagare visade också förändringar i aktiviteten i prefrontal cortex, som är en hjärnregion som är starkt inblandad i uppmärksamhet och minne.
Särskild uppgift
“Fynden tyder på att just den här uppgiften [dubbel n-back] förändrar något om hjärnan. Det finns något med sekvensering och uppdatering som verkligen tar hänsyn till de saker som bara den pre-frontala cortexen kan göra, de verkliga problemlösningsuppgifterna, förklarar studieförfattaren professor Susan Courtney.
Efter denna studie är forskarna intresserade av att förstå vad som gör just den här uppgiften till en effektiv övning för att förbättra arbetsminnet. De skulle också vilja anpassa denna övning för att göra den mer konsumentorienterad eller saluförbar i ett kliniskt sammanhang.
”Den största lektionen här var att – ja – intensiv träning stärker kognition och hjärna, men vi förstår fortfarande inte varför och hur. Vi kan inte bara hoppa på ett tv -spel och förvänta oss att det kommer att bota alla våra kognitiva problem. Vi behöver mer riktade insatser, säger professor Courtney.
Write Reviews
Leave a Comment
No Comments & Reviews