Hur man känner sig återställd ur hjärnans perspektiv

21 Feb, 2022 | aphex-admin232 | No Comments

Hur man känner sig återställd ur hjärnans perspektiv

Att återhämta sig från denna pandemi är mer än bara känslomässigt helande för din hjärna och din biologi; det påverkar också din förmåga att hantera stress i framtiden. Våra hjärnor har förprogrammerats för att enbart fokusera på en uppgift för att överleva. Som ett resultat av upplevda faror och kronisk stress förändras våra hjärnvågsmönster och signaler, vilket påverkar våra hormoner, mikrobiota, energiproduktion och humör. Kroniskt negativt tryck kan leda till att vissa former av hjärnaktivitet kvarstår som kan göra att vi känner oss trötta och utmattade om vi inte får tillräcklig vila och återhämtning.

Vad är “Active Recovery”?

Användningen av “aktiv återhämtning” kan hjälpa dig att hantera detta problem. Till skillnad från “passiv återhämtning”, som de flesta amerikaner tänker på när de hör termen “aktiv återhämtning”, tänker de flesta på när de hör ordet. Även om tv-tittande minskar din hjärnas högre kortikala aktivitet, håller de regelbundet föränderliga bilderna våra hjärnvågor i beta-typ, vilket är kopplat till vakenhet, och för att inte tala om blått ljus från enhetsskärmar som också kommunicerar “dagsljus” och vakenhet till hjärnan . Alkohol försämrar vår förmåga att få en god natts sömn, vilket är avgörande för en fullständig återhämtning eftersom det minskar en del av våra högre kortikala tankeförmåga.

Hjärnan använder alfavågor (det första steget av återställande processer) och sedan deltavågor (den ultimata nivån av hälsosamma metoder) när du ägnar dig åt aktiv återhämtning. Förutom att låta dig ladda och fylla på din energi, kan grundlig återhämtning hjälpa dig att lära dig, komma ihåg och prestera på ditt bästa. Många av våra stressreaktioner styrs av det parasympatiska nervsystemet, som motverkar det sympatiska nervsystemet, mer allmänt kallat “fight or flight”-systemet. Att minska blodtrycket och hjärtfrekvensen, tömma ut stresskemikalier och förbättra hormonbalansen är alla funktioner i det parasympatiska systemet (för att nämna några funktioner).

Hur man får saker gjorda varje dag

Tänk om det fanns en metod för dig att aktivt delta i ditt tillfrisknande? Det är inte så svårt som du kanske tror, ​​och du kan göra det till vad du vill. Boxandning, sitta tyst och studera dina sinnen, tid ute i naturen, meditation eller se till att du får tillräckligt med djup sömn är alla bra alternativ om du gillar tystnaden. Återställande yoga, tai chi, naturvandringar eller någon övning som får dig till ett flödestillstånd är alla bra alternativ om du föredrar rörelse.

Write Reviews

Leave a Comment

Please Post Your Comments & Reviews

Your email address will not be published.

No Comments & Reviews